zawodowej wiąże się z innym zakresem prac, różnym środowiskiem wykonywanych czynności, a w związku z tym ryzyko wykonywanej pracy może być albo większe, albo mniejsze. Ocenę takiego ryzyka zawodowego mogą przeprowadzać firmy zajmujące się szeroką działalnością dotyczącą BHP. Wykonana przez profesjonalistów ocena ryzyka zawodowego jest rzetelna oraz skrupulatnie sporządzona. Przebieg przeprowadzenia takiej oceny wymaga dokładnej analizy miejsca pracy ze współpracą z pracodawcą i współpracownikami. Pozwala to na rzetelne ocenienie zagrożeń mogących płynąć z wykonywania pracy na określonym stanowisku. Jak można łatwo się domyślić, zagrożenia oraz występujące ryzyko zawodowe mogą się drastycznie różnić w zależności od wykonywanej pracy. Z reguły na mniejsze ryzyko narażeni są pracownicy biurowi, niż osoby na stanowiskach robotniczych.
Firmy zajmujące się BHP
Jednym z wielu obowiązków zatrudniającego jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy zatrudnionym pracownikom oraz zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym przypadku wielu pracodawców korzysta z usług firm zajmujących się szeroko pojmowanym zakresem BHP. Jedną z najważniejszych oferowanych usług jest tak zwany outsourcing BHP, który często rozumie się jako przejęcie wszelkich spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przez taką firmę. Dzięki powierzeniu spraw związanych BHP oraz PPOŻ odpowiedniej firmie, pracodawcy mają pewność, że wszystkie wymagane formalności i wymagania zostaną spełnione. Innymi usługami prowadzonymi przez firmy BHP są różne szkolenia dla pracowników z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, a także z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Ponadto często takie firmy wykonują także audyty BHP i PPOŻ. Powierzenie spraw BHP swojej firmy w ręce profesjonalistów z pewnością sprawi, że bezpieczeństwo w miejscu pracy będzie na wysokim poziomie.
Czym są instrukcje bezpieczeństwa pożarowego
Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego jest jednym z elementów dotyczących ochrony przeciwpożarowej. Odpowiednio opracowana instrukcja jest ważna w miejscach pracy oraz w budynkach użyteczności publicznej, ponieważ zwiększa poziom bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Czym jednak dokładnie jest taka instrukcja? Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego to nic innego, jak wskazanie użytkownikom obiektu urządzeń przeciwpożarowych oraz gaśnic, a także możliwych dróg ewakuacyjnych w przypadku nieoczekiwanego zagrożenia i konieczności jak najszybszego opuszczenia budynku. Opracowanie takiej instrukcji przeciwpożarowej można zlecić odpowiedniej firmie, zajmującej się również bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową. Zlecenie opracowania instrukcji specjalistom z zakresu PPOŻ z pewnością jest dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy. W przypadku konieczności przeprowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, dzięki właściwie sporządzonej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, straż pożarna jest w stanie szybciej i skuteczniej interweniować.
Rola szkoleń z zakresu BHP
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są obowiązkowe w wielu miejscach pracy, z czego sprawę zdają sobie pracodawcy, a komu lepiej powierzyć ten obowiązek, jeśli nie firmom zajmującymi się usługami związanymi z BHP. Nie bez powodu szkolenia BHP są obowiązkowe, co więcej, same zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy są regulowane prawnie. BHP jest to ogół reguł i działań, mających na celu zapewnienie odpowiednich warunków pracy. Szkolenia z tego zakresu odgrywają więc istotną rolę w środowisku pracy. Przeprowadzane okresowo szkolenia pracowników z zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy pozwalają uniknąć niebezpiecznych sytuacji, a także przekazują wiedzę, jak należy się zachować w awaryjnych sytuacjach. Dzięki odpowiednio dobrym szkoleniom BHP, dostosowanymi do wykonywania danego typu pracy, zmniejsza się ryzyko wypadków przy pracy oraz zapewnia się pracownikom odpowiadające im potrzebom warunki. Warto więc zainwestować w profesjonalne szkolenia, dotyczące zachowania bezpieczeństwa oraz higieny w miejscu pracy.
Czym jest outsourcing
Outsourcing z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest częstym rozwiązaniem dla wielu firm i przedsiębiorstw, które decydują się na taką usługę w celu powierzenia spraw związanych z BHP odpowiednio wykwalifikowanym osobom. Warto jednak wiedzieć, co dokładnie kryje się pod nazwą outsourcing. Samo pojęcie jest zapożyczone z języka angielskiego i składa się z połączenia trzech słów: outside-resource-using. Polega to na niczym innym, jak na wydzieleniu z przedsiębiorstwa niektórych realizowanych przez nie funkcji i przekazaniu ich innemu podmiotowi do wykonania. Outsourcing BHP ma więc na celu pełne przejęcie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przez odpowiednią firmę. Jest to kompleksowa usługa oferowana pracodawcom zapewniająca obsługę wszelkich spraw dotyczących BHP. Firmy oferujące outsourcing BHP dbają o to, żeby wszystko, co konieczne, było zgodne z przepisami. Dbanie o bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i pracodawców oraz osób zarządzających jest celem nadrzędnym usług BHP.