u bądź życiu warunki do realizacji poszczególnych projektów. Te zasady tyczą się zarówno tych bardziej niebezpiecznych zawodów, jak i zawodów z pozoru całkowicie wolnych od wypadków - każdy pracownik musi po prostu czuć się pewnie na swoim stanowisku.
A każda branża nastawia pracownika na pewne zagrożenia. Szkolenia BHP uczą tego, jak ich unikać i jak się przed nimi chronić. Tak naprawdę nawet zwykła i z pozoru totalnie bezpieczna praca przy komputerze może okazać się zdradliwa, gdyż wielogodzinne przesiadywanie przed ekranem jest zabójstwem dla oczu, które na ciągły kontakt z mocnym światłem mogą zareagować bólem, a czasem nawet poważniejszymi przypadłościami. Outsourcing bhp jest więc dla tych pracodawców, którzy chcą jak najlepiej zadbać o swoich pracowników.
Do najczęstszych zadań firmy zewnętrznej należą
Wielu pracodawców decyduje się aktualnie na outsourcing BHP zamiast zatrudnienia pracownika służb BHP w swojej firmie. W większości przypadków rozwiązanie to jest wybierane ze względu na chęć obniżenia kosztów - wynajęcie zewnętrznej firmy jest zdecydowanie tańsze niż stworzenie nowego stanowiska pracy w pełnym wymiarze godzin. Dodatkowo, pracodawca odsuwa od siebie w ten sposób po części obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i powierza to zadanie innemu przedsiębiorstwu.
Usługę outsourcingu BHP reguluje umowa podpisana między obiema firmami i może być zarówno jednorazowa (np. obejmująca tylko szkolenia BHP), jak i długoterminowa. Do najczęstszych zadań firmy zewnętrznej należą zazwyczaj wspomniane wyżej szkolenia BHP, analiza i ocena ryzyka zawodowego, kontrole stanowisk pracy, doradztwo w zakresie ewentualnych modernizacji, zgłaszanie firmy w PIP oraz PIS, ustalanie oraz analiza przyczyn wypadków na terenie firmy oraz tworzenie protokołów i reprezentowanie przedsiębiorstwa w postępowaniu powypadkowym.
Kto pracuje w służbie BHP
Firma oferująca szkolenia BHP, a także szeroko rozumianą obsługę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Osoba pracująca w branży bezpieczeństwa i higieny pracy musi posiadać wykształcenie, które umożliwia jej pracę w służbie BHP. Istnieją różne stopnie zawodowe związane z wykonywaniem pracy w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowym warunkiem, żeby zostać zatrudnionym jako inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, jest posiadanie zawodu technika BHP, który otrzymuje się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem BHP jest osoba, która posiada wykształcenie wyższe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, albo osoba o zawodzie technika BHP wraz z trzyletnim stażem pracy. Każda firma działająca w branży BHP posiada wykwalifikowanych pracowników, którzy posiadają zawód technika BHP lub ukończyli odpowiednie studia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracownik służby BHP jest wyposażony w wiedzę z wielu dziedzin związanych z zachowaniem bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Klasyfikacja szkoleń BHP
Jednym z wielu obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ponieważ każdy pracownik i pracodawca musi posiadać ukończone ważne szkolenie BHP. Przeprowadzaniem szkolenia BHP zajmuje się specjalna firma zatrudniająca wykwalifikowanych specjalistów z branży BHP. Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy musi być odpowiednio dobrane do rodzaju pracy, jaka jest wykonywana przez pracownika. Podstawowe rodzaje kursów BHP to kursy przeznaczone dla pracodawców i osób na stanowiskach kierowniczych, kursy BHP dla pracowników biurowych, kursy BHP dla pracowników na stanowiskach robotniczych, a także kursy dla osób na stanowisku inżyniera. Można wyróżnić jeszcze wstępne szkolenia BHP, które musi przejść obowiązkowo każdy nowo przyjmowany pracownik. Okresowe szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy posiadają różny okres ważności, w zależności od rodzaju kursu. Prowadzeniem każdego kursu zajmują się osoby posiadające odpowiednie wykształcenie w branży BHP.